دانشآموختگان دانشگاه صنعتی شریف موفق شدند با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و با ترکیب هوش مصنوعی و جستوجوی لباس، «موتور جستوجوی موری» را ایجاد کنند. با موری پیدا کردن و خرید لباس برای افراد سختپسند راحتتر خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، «موری» یک موتور جستوجوی هوشمند خرید آنلاین لباس است که بر پایه هوش مصنوعی و توسط یکی از شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف ایجاد شده است. از طریق موری جستوجوی متنی هوشمند انجام میشود و کاربران میتوانند با توصیف طرح و رنگ لباس موردعلاقه خود از پوشاک موجود در این پلتفرم استفاده کنند.
موری با استفاده از هوش مصنوعی متن وارد شده توسط کاربر را متوجه و با تحلیل متن و عکسهای موجود در فروشگاههای آنلاین در حوزه پوشاک و فشن، نزدیکترین نتایج ممکن به خواسته کاربر را پیدا و نمایش خواهد داد. این موتور جستجوگر در حال حاضر بیش از 1500 فروشگاه آنلاین و برند تولیدکننده پوشاک و فشن را پوشش میدهد.
یکی از ارزشهایی که موتور جستجوگر موری ایجاد میکند این است که با توانمند کردن مشاغل خرد در سراسر کشور، امکان دیده شدن و جذب مشتری را فراهم میکند تا در رقابت با فروشگاههای آنلاین، امکان بقای بیشتری داشته باشند.
تحلیل از روی عکس
در حال حاضر، موری ۱۵۰۰ برند و فروشگاه لباس آنلاین را پوشش میدهد که در نتیجه آن حدود یک میلیون لباس، کفش، کیف و اکسسوری را در اختیار کاربران خود گذاشته است. تیم موری به دنبال افزایش تعداد فروشگاههای متصل به پلتفرم نیز هست و هدف این است که تا پایان سال ۱۴۰۳، بیش از ۱۰ هزار فروشگاه آنلاین به موری پیوسته و کاربران بتوانند از بین گزینههای بیشتر و متنوعتری انتخاب کنند. موری با برنامههای بلندمدت و اهداف بزرگش قصد دارد به یکی از پلتفرمهای پیشتاز برای سهولت خرید اینترنتی لباس در ایران تبدیل شود.
موری چطور کار میکند و چه بخشهایی دارد؟
با توجه به این که جستوجو در موری بر پایه هوش مصنوعی است، موری ۳ راه برای جستوجوی متنی برای کاربران خود فراهم کرده است.
در راه اول کاربران میتوانند موقعیتی که میخواهند در آن حضور داشته باشند و یا احساسی که دارند را توصیف کرده تا موری مرتبطترین لباسها را برایشان پیدا کند. برای مثال آنها میتوانند عباراتی مانند «استایل رسمی برای قرار مصاحبه» یا «لباس خنک تابستانه برای گردش» را جستجو کنند.
راه دوم برای پیدا کردن لباسهای خاص با بیان جزییات دقیق آن لباس بسیار کاربردی است. برای مثال کاربران میتوانند عباراتی مانند «تیشرت هریپاتر با طرح گریفندور» یا «دامن گلدار با گلهای قرمز کوچک» را جستوجو کنند.
راه سوم سادهترین راه جستوجو است. کاربر هر لباسی که میخواهد را میتواند به راحتی جستوجو کند. برای این راه کاربران میتوانند از عباراتی مانند «پیراهن آبی بلند» یا «کفش زنانه قرمز» استفاده کنند.
معرفی سرچ تصویری در موری
موری اولین پلتفرم ارائه دهنده جستوجوی تصویری بر اساس هوش مصنوعی در ایران است. این قابلیت در موری با نام موری لنز معرفی شده است.
تصور کنید که در یک مهمانی از لباس کسی خوشتان آمده اما نمیتوانید از او بپرسید آن لباس را از کجا خریده است؛ یا این که فروشگاه مورد علاقهتان لباسی که میخواستید بخرید را تمام کرده است. در این شرایط موری لنز به کارتان میآید! کافی است که عکس لباس مورد نظرتان را در موری لنز آپلود کنید تا موری در میان تمام فروشگاههای آنلاین بگردد و آن را برایتان پیدا کند. این قابلیت برای افراد سخت پسند، به خصوص خانمها بسیار جذاب است.
در موری بخشی با عنوان تازهها و کالکشنهای جدید وجود دارد که کاربران میتوانند در این بخش، کالکشنهای جدید فروشگاهها را رصد کنند. این بخش به طور مداوم بروز میشود و از مزیتهای آن این است که کاربران میتوانند تمام این کالکشنها را در کنار هم ببیند و با مقایسه لباس و قیمت آن اقدام به خرید کنند. در موری بخشی نیز با عنوان تخفیفدارهای شگفتانگیز وجود دارد که هر ۲۴ ساعت بروز میشود. در این بخش موری همه تخفیفهای لحظهای همه فروشگاهها را رصد کرده و به صورت یکجا در اختیار کاربران خود قرار میدهد.